مقاومت سازه LSF ال اس اف در برابر زلزله

مقاومت سازه LSF ال اس اف در برابر زلزله

مقاومت سازه LSF ال اس اف در برابر زلزله

در این مقاله قصد داریم تا با خطرات زمین لرزه و راهکار های آن و مقاومت سازه LSF  ال اس اف در برابر زلزله آشنا شویم. زلزله از دیر باز به عنوان یکی از بالایای طبیعی شناخته شده است . هر ساله به دلیل زلزله خسارات مالی و جانی جبران نا پذیری را در سراسر دنیا شاهد هستیم و این خط شبانه روز جان هر یک از انسان ها را تهدید می کند . کشور های بخصوصی مانند چین ، ترکیه ، اندونزی ، مکزیک ، پاکستان ، السالوادور ، اکوادور ، ایران و . . . کشور های مستعد زلزله یا به اصطلاح لرزه خیز هستند . این کشور ها به دلیل این که روی گسل واقع شده اند خطر بیشتری نسبت به دیگر مناطق دارند .

یکی از خسارات سنگین زلزله بعد از خسارت جانی ، خسارت به خانه ها است. خانه ، امن ترین سرپناه انسان به شمار می رود و علاوه بر آن هزینه بسیاری برای ساخت و مجهز کردن خانه صرف می شود و تنها با یک زمین لرزه تمامی این هزینه ها به باد می رود . اما سوال اینجاست :

برای ایمن سازی مسکن در برابر زلزله چه باید کرد ؟

یکی از اصلی ترین راهکار ها که کشور های در حال توسعه  مانند چین ، امارات متحده عربی ، ایران ، عمان ، ترکیه و . . . از ان بهره می برند ، استفاده از سازه هایی با قابلیت همسو شدن با تکانش زمین است . این سازه ها به دلیل ساختار منحصر به فرد خود در زمان زلزله با حرکت های افقی زمین همسو شده و از وارد شدن خسارت به قسمت سازه و در نتیجه ساختمان جلوگیری می کنند .

پر طرفدار ترین سازه در این خصوص سازه ال اس اف است. مقاومت سازه LSF  ال اس اف در برابر زلزله تا هشت ریشتر نیز می رسد. این سازه به دلیل سبک بودن ، نحوه اتصالات سازه به یک دیگر ، نحوه اجرا و . . . علاوه بر مقاوم بودن در برابر آتش سوزی تا شصت دقیقه ( که در مقاله محافظت ساختمان در برابر حریق  به آن پرداخته ایم ) ، در برابر زمین لرزه نیز بسیار مقاوم است.

اجرای lsf در نوشهر

مقاومت سازه LSF  ال اس اف در برابر زلزله به چه صورت است ؟

بگذارید توضیح علمی این موضوع را بر اساس نشریه  شماره 612 منتشر شده در سال 1391 توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور بررسی کنیم .

در صفحه یازدهم این نشریه ذکر شده که تعیین بار ناشی از زلزله بر اساس اخرین ویرایش استاندارد 2800 ایران با لحاظ ضوابط این قسمت برای ضریب رفتار ، ضریب افزایش مقاومت ، ضریب جابجایی و حد اکثر ازتفاع مجاز ساختمان انجام می شود . .ﺑــﺮاي ﺳﻴﺴــﺘﻢ ﻫــﺎي ﺑــﺎرﺑﺮ ﺟــﺎﻧﺒﻲ ﻣﺠــﺎز در اﻳــﻦآﻳــﻴﻦ  ﻧﺎﻣــﻪ ﻃﺒــﻖ ﺑﻨــﺪ1 -1 ، ﻣﻘــﺎدﻳﺮ ﻣــﺬﺑﻮر درﺟــﺪول ( 1-1) اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ . ﺿﺮﻳﺐ رﻓﺘﺎر اراﺋﻪ ﺷﺪه در اﻳﻦ آئین  ﻧﺎﻣﻪ و ﺑﺮش ﭘﺎﻳﻪ ﺣﺎﺻﻞ از آن ، ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺮاز ﻧﻬﺎﻳﻲ  .

به صورت عامیانه این سازه به علت وزن بسیار سبک می تواند با تکانش های زمین همسو شده و باعث می شود حرکت زمین فرم سازه را در هم نشکند ، همچنین شدت تکانش زمین در ساخت را به حد اقل برساند . نحوه اتصالات این سازه با استفاده از بولت ، پیچ و پرچ است . این موضوع از دگیر علت های مقاوم ماندن سازه در برابر زلزله و جلوگیری از شکست سازه می شود .

سازه های سنتی مانند بتن و مصالح بنایی به دلیل خشک بودن سازه با تکانش افقی زمین ترک برداشته و در هم می شکنند . ای موضوع سبب تخریب ستون ها در نتیجه دیوار ها و درنتیجه فرو ریختن ساختمان می شود .

آیا سازه lsf ( ال اس اف ) مقاوم است ؟

لازم بذکر است جنس سازه های ال اس اف ( lsf ) از ورق گالوانیزه است. سازه های ال اس اف را از فولاد ساخته و به صورت سرد ، نورد میکنند. نورد سرد ، باعث بالا رفتن مقاومت هر چه بیشتر فولاد می شود . این سازه به صورت 60 سانت 60 سانت و با فاصله از هم ستون و دیوار های ساختمان شما را تشکیل می دهند . فواصل استاندارد ، استفاده از فولاد ، استفاده از به روز ترین روش های تولید همه و همه باعث بالا ترین کیفیت در نتیجه ایمنی ساختمان شما در برابر باد ، باران ، طوفان ، اتش سوزی  ، زلزله و . . . . می شود .

علاوه بر موضوع مقاومت سازه LSF ال اس اف در برابر زلزله  از دیگر مزایای سازه lsf ( ال اس اف ) می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد :

  • طول عمر بالای ساختمان
  • قیمت مقرون به صرفه ( 10 الی 15 درصد ارزان تر از سازه بتنی و فلزی در قیمت تمام شده )
  • سرعت ساخت بسیار بالا ( تنها در 60 روز امکان صفر تا صد ساخت یک ساختمان وجود دارد . )
  • امنیت بالا
  • مقاوم در برابر حریق تا 60 دقیقه
  • عایق صوتی ( از دانسیته 80 به بالا )
  • عایق حرارتی
  • عایق رطوبتی
  • هزینه نگه داری حداقلی
  • نداشتن محدودیت در استفاده از هیچ نوع متریال داخلی و خارجی در نما ، دکوراسیون و . . .
  • و . . . که در دیگر مقاله های سایت به این موضوعات به طور کامل پرداخته ایم .

اجرای lsf در نوشهر

نتیجه گیری

در این مقاله راجع به مقاومت سازه LSF ال اس اف در برابر زلزله صحبت کردیم و راهکارهایی برای آن ارائه دادیم. همانطور که اشاره شد جنس سازه های ال اس اف ( lsf ) از ورق گالوانیزه است که باعث ایمنی سازه در برابر زلزله و سایر بلاهای طبیعی می شود. شما می توانید برای اجرای سازه ال اس اف با شرکت سبک سازان سپهر بهترین نمایندگی ال اس اف در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *